Gåvoshop och andra webbkampanjer till UNICEF

December 2nd, 2008

UNICEFs Gåvoshop

Vi har arbetat med UNICEFs närvaro på webben i snart fem år. Sajten består främst av det redaktionella materialet, gåvosidor riktade till olika målgrupper och projekt samt butiken för privatpersoner och företag. Utöver det gör vi även ett par kampanjsajter per år. I våras var det För varenda unge där besökarna kunde starta egna insamlingar och för ungefär en vecka sen lanserade vi en gåvoshop inför julen där man kan handla allt från myggnät (45 kr) till en fyrhjulsdriven jeep (183 493 kr). Alla gåvor skickas till barn som behöver dem för att överleva, som tack får du ett gåvobevis som trycks och skickas per post (man kan få det skickat via mail också).

Tryckta gåvobevis Det både vi och UNICEF la stor vikt vid är att gåvobeviset man får som tack ska kännas bra att ge bort, inte bara vara utskrivet med en färgskrivare på vanligt A4. Gåvobevisen trycks av Trosa Trycker. Framsidan och baksidan är förtryckta med offset, insidan med information om gåvan samt avsändarens hälsning trycks digitalt.

Det grafiska uttrycket, annonser och reklamfilmer till kampanjen som går just nu är framtagna av F&B.

Det som skiljer de senaste två kampanjerna vi tagit fram från tidigare är att de är en del av UNICEFs sajt istället för att vara egna fristående sajter. De behåller ramverket (huvud, navigation och sidfot) så att besökaren lätt kan fortsätta surfa på resten av webbplatsen. Kampanjsajter är i regel ganska kortlivade, de finns tillgängliga under kampanjperioden och sen tas de ner. Jag tror det är tekniska begränsningar i publiceringsverktygen som gör att kampanjsajter ofta blir fristående sajter. Vårt mål är att skapa kampanjsajter inom UNICEFs ordinarie sajt som kan leva vidare där även efter att kampanjen är slut. Så att man tar tillvara på den tillfälliga ökningen av exponeringen för kampanjen och därmed den ordinarie webbplatsen under kampanjperioden, men att man anpassar och låter dem leva vidare även efter att kampanjperioden är slut. Det gör att resurserna man lägger på kampanjen får en längre livslängd eftersom de läggs på den ordinarie sajten istället för på en helt frånkopplad kampanjsajt som släcks ner när kampanjen är slut.

No one has responded yet to “Gåvoshop och andra webbkampanjer till UNICEF”

Leave a Reply

Oktavilla
We’ve joined forces with the fine folks at Oktavilla.